Verslag gemeenteraad 19 december 2016

Op 6 maart 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

1. De jaarrekening 2015 werd goedgekeurd door de Gouverneur

2. De Kruisstraat en Broekstraat worden verkeersluw (plaatselijk verkeer )met verkeersborden C3 en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwverkeer". Goedgekeurd

3. De instelling van een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) in het centrum van Peer, uitbreiding op de Steenweg Wijchmaal en Baan naar Bree, ovonde Pol Kip en de bovengrondse parking “Aen den Bogaerd”. Wordt goedgekeurd. De betaalparking op het marktplein wordt opgeheven.

4. Het  Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Agnetendal intramuros’ wordt voorlopig vastgesteld. Het omvat in grote lijnen de voormalige scholencampus gelegen binnen de Vesten. Tot het plangebied behoort de voormalige scholencampus en de Kloosterstraat en Zuidervest. Het Preud’hommehuis, het voormalig klooster en de waardevolle Lindeboom nabij het Preud’hommehuis worden behouden. De realisatie van een buurtpark langs de Kloosterstraat is voorzien

5. Het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Agnetendal extramuros’ wordt voorlopig vastgesteld. De site zit opgespannen tussen de Zuidervest in het noorden, de Wittesteenstraat in het oosten, (de bebouwing aan) Kloosterveld in het zuiden en de bebouwing aan de Apotheker Hendrixstraat in het westen. Er  zijn 151 wooneenheden  opgenomen voor het deelgebied binnen de vesten en 34 wooneenheden voor het deelgebied buiten de vesten ( die 34 wooneenheden zijn geprogrammeerd  voor de periode 2016-2017.

6. Gebruiksovereenkomst parking skipiste wordt goedgekeurd.

Voor het gebruiksrecht zal een jaarlijkse forfaitaire vergoeding van 12.000 euro worden aangerekend aan de gebruiker (Snow Valley). De gebruiker stockeert voor de stad Peer een schaatspiste met bijhorende schaatsen en infrastructuur. Jaarlijks zal de gebruiker, op vraag van de stad Peer, deze schaatsinfrastructuur leveren. De gebruiker is bereid om te assisteren bij de installatie van de schaatspiste, het aanvriezen met ijsschilfers en het gebruiksklaar maken van het schaatsmateriaal. Indien de stad Peer geen vraag stelt tot leveren van de schaatspiste, zal de gebruiker de schaatspiste installeren binnen zijn infrastructuur van de skipiste, gelegen aan de Deusterstraat. De kosten van het beheer en exploitatie van de schaatspiste vallen ten laste van de stad Peer indien de piste wordt geïnstalleerd in het centrum van Peer. De kosten van het beheer en exploitatie van de schaatspiste vallen ten laste van de gebruiker indien de piste wordt geïnstalleerd binnen zijn infrastructuur van de skipiste, gelegen aan de Deusterstraat. De kosten verbonden aan de schaatspiste zijn steeds ten laste van de gebruiker. Deze kosten omvatten minstens de huur en het onderhoud van de koelvloer en koelunits.

Voordeel voor de Perenaar: met Pieterpas een korting van 30% op de uurtarieven voor skiën of snowboarden en gratis schaatsen indien de piste wordt geïnstalleerd binnen de infrastructuur van de skipiste.

7. Het budget 2017 van de Interlokale Vereniging Resterheide wordet goedgekeurd.

8. Voor de rioleringswerken Panhovenstraat/Kaulillerweg in Grote-Brogel wil Aquafin een perceel (circa 22 m², eigendom van de Stad Peer ) aan te kopen. De verkoopbelofte wordt goedgekeurd.

9. De grondruil langs Oude Weyerstraat en Panhovenstraat in Grote-Brogel wordt goedgekeurd.

De stad is eigenaar van een restperceel deels gelegen in de woonzone (opp. 05a 17ca) en deels in de landbouwzone (opp. 00a 44ca). De eigenaar van de woning gelegen op de hoek van de Oude Weyerstraat en de Panhovenstraat is eigenaar van gronden waarop nutsvoorzieningen aangelegd werden. Door middel van een grondruiling wenst hij de toestand te regulariseren. De aanvrager zal een opleg betalen aan de Stad Peer voor de meer verworven gronden.

10. Valerie Evens (het voortijdig verlies van de hoedanigheid van Gemeenteraadslid brengt van rechtswege het ontslag mee als raadslid van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf ‘Stadsontwikkeling Peer’) wordt vervangen door Eddy Schrooten..

11. Integrale vervanging bestaand reglement tweede pensioenpijler voor contractueel tewerkgestelde medewerkers wegens aanpassing op een aantal punten wordt goedgekeurd.

12. Wijziging belastingreglement betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de dienstjaren 2017-2019 wordt goedgekeurd.

De huidige tarieven blijven van toepassing ondanks de kostprijsstijging.

13. Wijziging belastingreglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor de dienstjaren 2015-2019 wordt goedgekeurd. Eenpersoonsgezinnen betalen 104,59 euro (- 6,25 euro) ipv 110,84 euro, maar krijgen maar 2 ipv 3 rollen kleine huisvuilzakken.

Onze verduidelijking: zie artikel op deze website “Eenpersoonsgezin betaalt minder huisvuilbelasting: een dode mus cadeau.”

14-18. Vooraleer tot de volgende agendapunten over te gaan stelt de voorzitter voor om, zoals voorgaande jaren de financiële dossiers, het meerjarenplan en het budget 2017 van stad, OCMW en AGB samen te bespreken. Schepen Nelis zal het cijfermateriaal bespreken en de burgemeester de toelichting verzorgen.

N-VA Raadslid Anthonissen: stelt dat Appel en N-VA toejuichen dat de belastingen dalen, maar had graag gehad dat er komaf werd gemaakt met de oude politieke cultuur. Zowel Appel als N-VA stellen vast dat eerst de pers werd ingelicht, dan pas de raadsleden. De burgemeester: stelt dat de raadsleden de documenten eerst gehad hebben en daarna pas de pers werd ingelicht.

Onze verduidelijking: De raadsleden kregen de documenten (een stapel van 5 cm dik) op maandag namiddag. De pers werd ingelicht op woensdag om 1900 uur; om 2000 uur werden deze agendapunten besproken met de raadsleden.Wat nog minder te appreciëren valt is dat de pers ingelicht wordt alvorens de goedkeuring door de gemeenteraad gegeven is. Kunnen we hier spreken van arrogantie en/of minachting  ten opzichte van de raadsleden (zeker van de oppositie, maar volgens ons ook van de meerderheid).

De raadsleden hadden dus maximum 2 avonden om die documenten uit te pluizen. Zij worden niet betaald voor hun werk als raadslid en moeten dus wat verdienen met ander werk. Ze moeten alles zelf uitzoeken om correct te kunnen stemmen bij de keuring van de agendapunten. Burgemeester en schepenen worden wel ( goed) betaald voor het werk voor de gemeente en zouden er dus meer tijd aan kunnen ,moeten besteden. Bovendien hebben ze een hele gemeenteadministratie die hen steunt.

14. De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting van de Staat voor de aanslagjaren 2017 tot en met 2019 wordt verlaagd 8,5% naar 8%. Goedgekeurd.

Onze verdere opmerkingen: zie artikel op deze website "De vervuiler betaalt" en "Wat levert de 1% verlaging van de gementebelasting op?"

15. De dotatie 2017 aan politiezone Kempenland (974.300 euro voor de werkingen en 44.000 euro voor de investeringen) door de stad Peer wordt goedgekeurd. Daarnaast wordt er ook een uitzonderlijke investeringstoelage van 200.000 euro voorzien voor een ANPR-cameranetwerk dat de invalswegen van de zone in beeld brengt.

16. Financiën AGB stadsontwikkeling Peer

a)De aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 wordt goedgekeurd.

Resultaat op kasbasis : 2014: 143.733 euro, 2015: 234.096 euro, 2016: 855.896 euro,2017: 199.196 euro, 2018: 102.496 euro, 2019: 245.896 euro.

De autofinancieringsmarge bedraagt: 2014: 28.705 euro, 2015: -44.495 euro, 2016: 157.300 euro  2017: 150.300 euro, 2018: 3.300 euro, 2019: 1.183.400 euro 2019.

b) De aanpassing van het budget van 2016 wordt goedgekeurd.

c) Het budget 2017 wordt goedgekeurd.

17. Financiën OCMW

a) De aanpassing van het meerjarenplan 2014 – 2019 wordt goedgekeurd.

Resultaat op kasbasis: 2014: 1.450.326 euro, 2015: 1.830.961 euro, 2016: 1.392.890 euro, 2017: 818.790 euro, 2017: 909.590 euro, 2019: 905.690 euro.

De autofinancieringsmarge bedraagt: 2014: 305.365 euro, 2015: 529.405 euro, 2016: 143.500 euro, 2017: 43.700 euro, 2018: 16.300 euro, 2019: 46.600 euro.

Jaarlijks is een werkingssubsidie van de stad Peer voorzien van ongeveer 1.330.000 euro.

b) Kennisgeving van de aanpassing van het budget van 2016.

c) Kennisgeving van het budget 2017.

18. Financiën Stad Peer: N-VA Peer onthoudt zich.

a) Keuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2014 - 2019.

Resultaat op kasbasis: 2016: 217.569,30 euro, 2017: 2.506.369,30 euro, 2018: 38.569,30 euro, 2019: 311.369,30 euro.

De autofinancieringsmarge bedraagt: 2016: 612.300,00 euro, 2017: 604.000,00 euro: 2018: 535.500,00 euro, 2019: 634.200,00 euro.

Onze verdere opmerkingen: Hier worden alleen de jaren 2016 tem 2019 vermeld.

In de toelichting Meerjarenplan gekeurd op de gemeenteraad 19 december 2016 zien we:

Kasevolutie: 2014: 6.896.827 euro dalend naar 2019: 311.369 euro.

Autofinancieringsmarge: 2014: 1.429.886 euro dalend naar 2019: 634.200 euro.

In het licht van de bepaling van kasresultaat en autofinancieringsmarge( zie Ter info hieronder) mogen we ons dan in de nabije toekomst aan een faillissement verwachten? Er is gelukkig nog patrimonium, oa gronden, dat kan verkocht worden? Komen er na 6 vette (39 miljoen investeringen) nu 6 magere jaren?

Ter info: Een positief kasresultaat wil zeggen dat de Stad Peer aan al haar verplichtingen kan voldoen (ze kan met haar jaarinkomsten alle schulden van dat jaar betalen). Een positieve autofinancieringsmarge betekent dat de Stad Peer al haar exploitatie-uitgaven met inbegrip van de schuldaflossingen kan betalen met haar exploitatieontvangsten.

b) Aanpassing van het budget van 2016.

c) Keuring van het budget 2017.

19. Het wegtracé bij een verkaveling langs een insteekweg van de Hasseltstraat in Peer wordt goedgekeurd.

Mondelinge vragen

1.Raadslid Anthonissen: stelt dat de N-VA vroeger voorgesteld heeft om een BIN op te richten, nu werd er door de burgemeester in zijn presentatie melding gemaakt van de oprichting van een Whatsapp-groep ? Hij stelt dat dit werkt en men er dus beter mee kan starten.

De burgemeester: erkent de vroegere vraag tot oprichting van een BIN, maar stelt dat er nu omgekeerd zal gewerkt worden. Er wordt pas van start gegaan als er een initiatief komt.

Onze bijkomende opmerkingen: Door onze huisbezoeken en opzoekingen waren we ervan overtuigd  dat er daagvlak was voor het oprichten van BIN ´s en hebben het al begin 2016 voorgesteld op de gemeenteraad. Kon er toen N-VA Peer het voorstelde niet nagegaan worden of er interesse was bij de bevolking. Informeer de burgers voldoende en er zal medewerking zijn.

2. N-VA Raadslid Anthonissen over de uitbreiding industrie gebied Laarderheide: vraagt aan schepen Linsen of er tegen het einde van het jaar een overeenkomst zal zijn?

Schepen Linsen: er is nog geen overeenkomst, we proberen met de eigenaar tot afronding te komen en we pinnen ons niet vast op het einde van het jaar.

Raadslid Anthonissen: merkt op dat het steeds uitgesteld wordt.

Raadslid Maes: erkent dat het een complex en moeilijk dossier is, maar de lokale overheid heeft het recht en de plicht om een oplossing te zoeken en het algemeen belang te laten primeren.

Schepen Linsen: stelt dat er ook nog andere overheden zijn en dat er nog andere pistes kunnen bewandeld worden. De gemeenteraadsleden zijn de eersten die het zullen horen als er een oplossing is.

3. N-VA Raadslid Hinoul over de trajectcontrole fietsstraat: wil iets verduidelijkt hebben. Er werd gesteld dat er mede dankzij de trajectcontrole subsidies voor de fietsstraat verkregen werden. Ze heeft dit nergens kunnen terugvinden.

De burgemeester: stelt dat de bekommernis van de gemeentelijke begeleidingscommissie was dat er een oplossing zou komen voor auto en fiets. Er waren verschillende oplossingen (bv. knippen of verkeersvrij maken), uiteindelijk is er gekozen voor een combinatie van een aantal wegversmallingen en trajectcontrole. Het stadsbestuur wil absoluut ongevallen vermijden. Hij stelt ook dat Vlaanderen een aanvulling heeft gegeven op de provinciale subsidie.

Schepen Vanhees: stelt dat Peer 2x een examen heeft afgelegd, de eerste maal werd er geen subsidie bekomen, de 2e maal wel door de combinatie met de trajectcontrole.

Raadslid Hinoul: we hebben de minister gecontacteerd en trajectcontrole had geen invloed op de subsidies.

De burgemeester: stelt dit wel het geval was.

Raadslid Maes: vraagt of hier een document van is?

De burgemeester: bevestigt dit.