U bent hier
Agendapunten gebracht door N-VA Peer op de Gemeenteraad van 12 februari 2014.

N-VA Peer heeft voor deze gemeenteraad aan de voorziene vier nog drie agendapunten toegevoegd.
De voorzitter van de gemeenteraad stelde dat de inhoud van deze agendapunten tot de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen behoort, en dus als vraag aan het CBS gesteld moest worden.
De N-VA fractie ging hier echter niet mee akkoord en vroeg alsnog de stemming omdat een vraag slechts een vraag blijft. Een gemeenteraad kan via een agendapunt het CBS ook opdracht geven een beslissing uit te voeren.
Als reactie hierop heeft de meerderheid voor ieder agendapunt een amendement ingediend. Het oorspronkelijk voorstel werd dan ook door de meerderheidspartijen afgekeurd.
Zebrapad
Al in mei 2013 werd op de gemeenteraad gevraagd om een voetgangersoversteekplaats in centrum Wijchmaal te realiseren.
Het antwoord toen van de betrokken schepen was dat in een zone 30 geen zebrapad nodig is.
Er zijn voldoende argumenten ( evenals aanbevelingen en advies van Wegen en Verkeer, Verkeersveiligheid Vlaamse Gewestwegen) van om het wel te doen en zo meer veiligheid en duidelijkheid te creëren, vooral voor kinderen en andere doelgroepen die nood hebben aan structuur.
Het was ook een vraag van de aanwezige inwoners van Wijchmaal tijdens het participatiemoment.
De schepen zal nog eens instanties (BIVV) consulteren.
Sneeuwtelefoon.
Een aantal mensen kunnen door hun beperkingen hun burgerplicht, het vrijhouden van de stoep van sneeuw en ijzel in de winter, niet nakomen.Soms hebben ze niet het geluk beroep te kunnen doen op familie, buren, vrienden, wat nog de meest aangewezen aanpak is en blijft. De gemeentediensten kunnen dan die taak uitvoeren.
Het gaat hier om een beperkt aantal tussenkomsten. Voor deze winter tot heden geen enkele.
Voor de meerderheid diende het ook weer een vraag te worden en geen beslissing. Ze wil nagaan hoe dat praktisch gerealiseerd kan worden.
Voor N-VA Peer: maak het telefoon nummer bekend via bestaande kanalen, iemand neemt de telefoon op en beslist of op de vraag ingegaan wordt. De betrokken dienst voert uit.
Het beleid moet blijkbaar ook bekijken hoe zo een beslissing financieel gekaderd wordt. Als er de volgende jaren 28 miljoen euro geïnvesteerd wordt, is dat maar een zwak argument om er niet onmiddellijk aan te beginnen.
Participatie
Vorig jaar heeft N-VA Peer al op deze website onder de knop "Informatie voor de burger" duidelijk gebracht welke de wettelijke rechten zijn om met vragen en voorstellen deel te nemen aan het bestuur van de gemeente.
N-VA Peer vond dat het tijd werd dat het in het decreet voorziene informeren van de burger ook door het beleid via de website van de stad gebeurde. Andere gemeenten hebben deze informatie al lang op hun site staan.
Bedenkingen van het beleid: de meerderheid wenst niet te communiceren met het plaatsen van een kopie van de artikelen van het gemeentedecreet. Als iets op de website geplaatst wordt moet het ook “leesbaar” zijn voor iedereen. Er is een nieuwe medewerker aangeworven voor participatie.
Het heeft onze webmaster 10 minuten gekost om de artikelen op deze site te zetten en u kunt de “leesbaarheid” ervan zelf beoordelen. Wij zijn ervan overtuigd dat de Perenaar geen analfabeet is en best decreetartikelen kan lezen en begrijpen.
Men zou kunnen concluderen dat de burger beter niet weet wat er wettelijk mogelijk is om vragen te stellen en voorstellen te doen aan het beleid.