U bent hier
Snelheidszones: een goede zaak?
Bij onze wekelijkse bezoeken aan de bewoners van een straat in Peer werd dikwijls aangegeven dat er te snel gereden wordt en onlogische snelheden toegelaten worden. N-VA Peer heeft zijn huis aan huis blad editie 4 van 2013 de verkeersveiligheid aangekaart.
Er is inderdaad nogal wat onduidelijkheid. De laatste jaren zijn de woonzones en –straten uitgebreid, maar de snelheden, de borden en plaatsing ervan, werden niet aangepast. Als bestuurder moet men permanent aandacht hebben voor de snelheidssignalisatie langs de weg. Met meer duidelijkheid door snelheidszones kan de aandacht meer naar het verkeer zelf gaan. Doordat heel wat borden niet meer nodig zijn wordt er uiteindelijk een besparing gerealiseerd.
Voor N-VA Peer zijn snelheidszones en ook andere maatregelen voor veilig verkeer nodig.
De auto moet nog steeds zijn plaats krijgen, maar mag zeker niet alle ruimte opeisen. Wellicht valt te overwegen de 70 en 90 Km te vervangen door een eenduidige snelheid van 80 Km/uur. De gemeente kan in principe de snelheden op de gemeentewegen bepalen.
N-VA Peer stelt vast dat er een studie en consultatie van de burgers voorzien is in de volgende jaren ( kost: € 30.000). De snelheid van dat project mag gerust wat hoger liggen. De invoering van het systeem is pas in 2017 voorzien.
Eveneens mogen ook andere aspecten van verkeersveiligheid zoals zebrapaden, snelheidsremmers, fietspaden, ronde punten, verkeerslichten, enz. tegelijk met de snelheidszones in die studie opgenomen worden. Mobiliteit moet eveneens opgenomen worden in een Masterplan voor het ganse Peers grondgebied.