De voltallige oppositie vraagt herbevestiging kandidatuur Stad Peer voor Nationaal Park Bosland

Op 17 mei 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Motivering

Aanleiding en context

Het Vlaams Regeerakkoord van 30 september 2019 stelt dat er tijdens de regeerperiode een viertal Nationale Parken opgericht zullen worden.
Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir lanceerde op 19 april 2021 een oproep voor kandidaat Nationale Parken Vlaanderen en Landschapsparken.
De Boslandpartners dienen op 15 september 2021 hun kandidatuur in.
De kandidatuur van de Boslandpartners wordt op 12 januari 2022 opgenomen in de shortlist Nationale Parken. De geselecteerde kandidaten ontvangen elk een subsidie van 100.000 euro met het oog op het opmaken van een Masterplan en Operationeel plan.
Op 22 oktober 2022 publiceerde de Vlaamse Regering het Ontwerpdecreet houdende de Vlaamse Parken. Op 31 maart 2023 werd het Ontwerpdecreet definitief goedgekeurd.
Ondertussen werd op 28 april 2023 ook het Besluit van de Vlaamse Regering dat uitvoering geeft aan het Decreet – en dus op het procedurele luik focust – principieel goedgekeurd.
Ten laatste op 31 mei 2023 moet het Masterplan, het Operationeel Plan en de landschapsbiografie voor kandidaat natuurpark ‘Bosland’ ingediend worden.
Eind 2023 volgt de definitieve erkenning door de Vlaamse Regering van 4 parken die het label Nationaal Park Vlaanderen zullen mogen dragen.

Argumentatie

Inwoners: het bestendingen en accelereren van een programma dat 15 jaar geleden gestart werd en gericht is op het behoud en verdere ontwikkeling van het grootste aaneengesloten bosgebied in Vlaanderen. Elke inwoner – mens of dier – heeft recht op een ambitieuze toekomstvisie. Eén waarin de aanpak van milieu-uitdagingen, het streven naar het behoud van diverse bedreigde soorten en de stimulans van de lokale economie – onder meer landbouw én toerisme – hand in hand gaan en elkaar versterken om zo te komen tot een ‘gezonde’ leefomgeving. Dat is waar de Vlaamse overheid – onder meer via de Vlaamse Parken -, op inzet.
Landbouw: door mee te stappen in de kandidatuur van Nationaal Park wordt ondernemers, en landbouwers in het bijzonder, de kans gegeven om te participeren in het beheer. Maar, belangrijker nog, voor de landbouwsector zijn er engagementen uit Vlaanderen die erop gericht zijn de landbouwers te helpen hun toekomstige bedrijfsvisie uit te werken. Er wordt de kans geboden een streekeigen focus te leggen op o.m. voedselproductie, streekproducten, hoevetoerisme en korte keten landbouw. En dat is nodig omwille van andere uitdagingen die op de landbouwers afkomen.
Toerisme & Recreatie: het unieke natuurlijke milieu, landschap en erfgoed bieden mogelijkheden tot toeristisch recreatieve ontwikkeling en promotie. Dit zal in eerste instantie financieel ondersteund worden door de Vlaamse overheid die hiervoor per park een jaarlijkse structurele werkingsbijdrage zal voorzien. Deze wordt geraamd op minstens 600.000 euro per park, per jaar. Verder zal dit ook bijkomende kansen creëren op nieuwe samenwerkingsverbanden tussen lokale en bovenlokale spelers, en ook, extra subsidiemogelijkheden zoals bijvoorbeeld via het Interreg-programma van de EU.
De Gemeenteraadsleden stemmen over volgend voorstel:

"De gemeenteraad herbevestigt de kandidatuur van de stad Peer en stelt de overige Boslandpartners in kennis van deze beslissing. Het bekomen van het label Nationaal Park zal zorgen voor het onderhoud, de verdere ontwikkeling en het ontsluiten van het grootste aaneengesloten bosgebied in Vlaanderen. Dit is cruciaal voor:

Onze inwoners: een gezonde leefomgeving
Onze landbouwsector: een katalysator naar de toekomst
Onze toeristische & recreatieve sector: een hefboom voor regionale streekontwikkeling"

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De kandidatuur van de stad Peer voor Nationaal Park Bosland wordt niet herbevestigd.