Hoge en verdoken belastingen voor de Perenaar

Het stadsbestuur blijft herhalen dat de belastingen niet stijgen. Die stelling klopt niet. In werkelijkheid betaalt de Perenaar wél meer. De tarieven voor identiteitskaarten, rijbewijzen, bewonerskaarten en andere gemeentelijke diensten zoals o.a. de afvalophaling door limburg.net gaan omhoog. Dat zijn gewoon verdoken belastingverhogingen.

Daarbovenop blijft het stadsbestuur zijn bewoners al jaren fors boven het Vlaamse gemiddelde belasten met 8% aanvullende personenbelasting en 975 opcentiemen op de onroerende voorheffing. 

“We betreuren ten zeerste dat er door het stadsbestuur geen effort wordt gedaan om op zijn minst richting het Vlaamse gemiddelde te evolueren, zeker als je ziet dat die financiële marge er is. Want de Perenaar betaalt zich vandaag blauw - of beter gezegd oranje”, zegt Fran Gysen, fractieleider van de N-VA Peer.

Opvallend: terwijl inwoners meer betalen, stijgen de vergoedingen van mandatarissen deze legislatuur. 

“In moeilijke tijden verwachten mensen dat ook politici besparen. Dat signaal blijft uit,” zegt Gysen (N-VA).

Investeren met onzeker geld

Een groot deel van de geplande investeringen wordt betaald met inkomsten uit de verkoop van gemeentelijke gebouwen. Alleen: welke gebouwen dat zijn, is vandaag nog niet beslist want het ‘strategisch vastgoedplan’ zal pas in de loop van 2026 worden opgemaakt. 

“De waarde van verkopen inschrijven terwijl je nog niet weet wát je precies gaat verkopen, is op zijn minst bijzonder. Dat is geen voorzichtig financieel beleid, of het bestuur speelt geen open kaart”, stelt Gysen (N-VA).

Voor de fietspaden in de Deusterstraat rekent het stadsbestuur op meer dan 1,2 miljoen euro subsidies vanuit de Provincie. Maar door gemiste deadlines en procedurefouten vanwege het bestuur is het onzeker of dat geld er wel komt. 

“Als die subsidies wegvallen, dreigt de rekening gewoon bij de Perenaar te belanden. Daar krijgen we vandaag geen duidelijk antwoord op,” aldus Gysen (N-VA).

Verkeersveiligheid en dorpen

Het assenplan Dorpen-Peer-centrum is met 6,6 miljoen euro het grootste individuele investeringsproject van deze legislatuur. 

“Op zich juichen wij dat toe. Maar tijdens participatiemomenten werd door inwoners vooral gepleit voor verkeersveiligheid in schoolomgevingen en in de dorpen. En dan zie je dat daarvoor slechts 90.000 euro is voorzien…”, zegt Gysen (N-VA). “Tot zover dus ‘ParticiPeer.”

Verder verwacht het bestuur van 2026 t.e.m. 2031 4,3 miljoen euro inkomsten uit verkeersboetes. De bedoeling van de regelgeving rond GAS 5 is dat die inkomsten terugvloeien ten voordele van de verkeersveiligheid in de gemeente. 

“Pijnlijk om dan te zien dat bij de investeringen in verkeersveiligheid, enkel in 2026 €310.000 wordt geïnvesteerd en in alle andere jaren een dikke vette 0”, zegt Gysen (N-VA). “Dit zou een prioriteit moeten zijn”.

‘What’s in it’ voor de Perenaar?

Voor N-VA Peer is dit een plan met te veel risico’s en te weinig rechtvaardigheid tussen centrum en dorpen. De belastingen blijven buitenproportioneel, daarbovenop zal de Perenaar meer moeten betalen voor gemeentelijke dienstverlening, zonder dat daar een duidelijke terugverdienlogica tegenover staat, zéker voor de dorpsbewoners. Dus de boodschap is eigenlijk: je woont maar best in Peer centrum… Dat kan niet de bedoeling zijn.

Als oppositiepartij zal N-VA Peer blijven ijveren dat het bestuur zorgvuldig omgaat met elke euro belastinggeld van de Perenaar, met duidelijke prioriteiten én daar ook eerlijk over communiceert.