U bent hier
Peer meegenomen in onderzoek of gemeentes zich rijk flitsen met trajectcontroles
![](https://peer.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/styles/style_news_detail/public/generated/images/news-picture/166048684_0.jpg?itok=dJV05GYC×tamp=1732180467)
In heel Vlaanderen is het aantal trajectcontroles de afgelopen jaren fors toegenomen. Sinds gemeenten bepaalde snelheidsboetes zelf mogen innen, zijn honderden camera’s geïnstalleerd, wat leidt tot forse inkomsten. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) kondigt nu een onderzoek aan naar de inzet en het effect van deze lokale trajectcontroles. Fran Gysen, toekomstig gemeenteraadslid in Peer, juicht het aangekondigde onderzoek toe. “Trajectcontroles moeten bijdragen aan verkeersveiligheid, niet aan de gemeentekas”, aldus Gysen.
De cijfers zijn opmerkelijk: in 2023 werd in Vlaanderen 124 miljoen euro aan boetes geïnd, bijna drie keer meer dan in 2019. Trajectcontroles spelen hierin een grote rol. Gysen benadrukt dat het belangrijk is om kritisch te blijven kijken naar de manier waarop ze worden toegepast. “In Peer hebben we zowel positieve als meer complexe voorbeelden van trajectcontroles. De trajectcontrole in Peer-centrum is een uitstekend voorbeeld van hoe het moet. In een drukke dorpskern zorgt ze voor meer veiligheid voor voetgangers en fietsers.”
Gysen plaatst echter kanttekeningen bij andere locaties. “Op de Deusterstraat werd voor de komst van de trajectcontrole de snelheid verlaagd van 70 naar 50 km/u, omdat dat een voorwaarde is om de inkomsten uit de trajectcontrole zelf te mogen innen. Dit roept op deze locatie vragen op, zeker omdat er aan beide kanten vrijliggende fietspaden zijn.”
Met het onderzoek van minister De Ridder ziet Gysen een kans om het systeem verder te verfijnen. “We moeten vermijden dat dergelijke systemen hun doel voorbijschieten. Het is essentieel om trajectcontroles alleen in te zetten waar ze echt bijdragen aan verkeersveiligheid. Zo behouden we het draagvlak van onze inwoners voor dergelijke belangrijke instrumenten inzake verkeersveiligheid”, besluit Gysen.
Het aangekondigde onderzoek zal zich richten op gemeenten in heel Vlaanderen, waaronder Peer, Genk, Bilzen, Oudsbergen en Maasmechelen, die de afgelopen jaren sterk hebben ingezet op trajectcontroles.