Verslag gemeenteraad van maart 2016

Op 16 maart 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Gemeenteraad

Behandelde agendapunten

1.Verkoop wegoverschotten Bocholterweg 34 en 36 in Grote Brogel. De fractie heeft zich onthouden.

De juridische onduidelijkheid werd reeds op vorige GR aangehaald.

N-VA Peer merkte op dat er geen authentieke eigendomsoverdragende akte is, en het niet duidelijk is dat de Stad Peer eigenaar is van de wegoverschotten.

2. Wegtracé deel Evitstraat en deel Laarderweg en de overeenkomsten mbt grondafstand werden goedgekeurd.
3. Wegtracé deel Tichelhovenstraat en de overeenkomsten mbt grondafstand werd goedgekeurd.

Op de agendacommissie werden er door N-VA vragen gesteld over de erfdienstbaarheid van de doorgang en de buurtweg nr 34 gelegen in de verkaveling.

De schepen bevestigt dat deze blijven bestaan.

4. Vernieuwde doortocht en herinrichting van Linde dorp.

                a. De inrichtingsschets wordt goedgekeurd.

                Raadslid Soors stelt dat goedkeuring gegeven wordt onder voorwaarde dat de bouwvoorschriften gerespecteerd worden.

                De burgemeester verzekert dat dat zal gebeuren.

                 b. De intrekking raadsbesluit 21 april 2004 mbt de inbreng van het ‘Driekoningenplein’ in het AGB en onttrekking van grond aan het openbaar domein wordt goedgekeurd.

                 c. Het ontwerp-samenwerkingsovereenkomst met de Kerkfabriek van de Parochie Onze-Lieve-VrouwOnbevlekt te Linde-Peer houdende de verkoop onder voorwaarden van een onroerend goed:

                     site met voormalige pastorij te Linde-Peer wordt goedgekeurd.

                 d. De verkoop onder voorwaarden van een te bebouwen perceel, gelegen in het centrum van Linde-Peer wordt goedgekeurd.

5. Wegmarkering Deusterstraat

 De NVA-fractie diende dit agendapunt in.

Het volledige agendapunt kan u op deze site vinden.

De meerderheid stemde tegen. Of de markeringen wel veiligheid verhogend zijn moet volgens de schepen afgetoetst worden met allerlei commissies.

In dit toegevoegd punt werd gevraagd om de verkeerssituatie op de Deusterstraat veiliger te maken door deze te voorzien van een wegmarkering om een duidelijk onderscheid te maken tussen weg en fietspad.

Onderzoekers van de Groningse Rijksuniversiteit hebben vastgesteld dat een goede wegmarkering voor de veiligheid van fietsers maar ook van automobilisten van levensbelang kan zijn.

De Deusterstraat is een verbindingsweg met veel verkeer waaronder vele fietsers, vooral ter hoogte van het kruispunt met de Erpekommerweg en de Mgr. Broekxstraat (fietsroutenetwerk).

Een doorlopende witte lijn zal de scheiding tussen rijbaan en fietspad duidelijker zichtbaar maken wat de veiligheid van fietsers én autobestuurders zal verhogen. (denk maar aan duisternis, mist en hevige regenval). Dit conform de aanwezige wegmarkering van de Peerderbaan in Meeuwen-Gruitrode.

We vinden het zeer jammer dat de meerderheid zich niet kon vinden in dit toegevoegd agenda punt en tegen stemde.  Een onthouding of een amendament van het agendapunt hadden we nog kunnen begrijpen.

 

Vragen en voorstellen

1. De situatie in de Bedrijfsstraat ( allerhande opleggers en voertuigen over een grote afstand gestockeerd langs de weg)

Raadslid Maes vraagt wat er gedaan werd aan deze onaanvaardbare toestand die reeds 20 jaar duurt.

Antwoord van de schepen: er komt een oplossing.

De N-VA fractie bracht het volgende:

Wordt de retributie op innemen van openbaar domein geïnd?

                Er is een aanvraag aan en een schriftelijke toestemming van de stad nodig voor inname van openbaar domein.

                NV Smeets neemt openbaar domein in.

                Is er een aanvraag geweest?

                Is er een schriftelijke toestemming geweest?

                Indien het een inname van openbaar domein is het bedrag van de retributies voor de laatste twee jaren voor dit bedrijf:

                               Geschat : 400 m²

                               Eerste 6 m : 180x 400x0.5 = 36000 euro

                               6 tot 12 m : 180x 400x1=      72000

                               12 tot 18 m: 180x400x2=     144000

                               18 tot 24 m: 180x400x4=     288000

                Totaal: 0,54 mln euro

Antwoord van de burgemeester: er is geen schriftelijke toestemming gegeven, dus geen retributies.

Onze conclusie: Beste Perenaar, neem gerust openbaar domein in, geen aanvraag doen, moet u geen retributie betalen, want er is geen schriftelijke toestemming gegeven. Iedereen moet toch gelijk behandeld worden.

De vragen blijven:

                Wat doet de stad als er geen aanvraag is en er toch openbaar domein ingenomen wordt?

                Welke zijn de sancties?

2. Foutieve en gedateerde informatie op de website van Peer. 

Onze fractie merkte op:

Als we kijken op de website van Peer onder  Werk en economie/ Belastingen en retributies, is de informatie al een paar jaar over datum.

Dat geldt voor ‘Belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval’  evenals ‘ Personenbelasting’.

We zouden kunnen denken dat we sinds 2014 geen belastingen en retributies meer moeten betalen.

Er zou een nieuwe site komen, maar dat mag niet betekenen dat de inhoud van de site nu niet update moet zijn.

De schepen stelt: als er een zoekmachine gebruikt wordt, komt er mogelijk oude informatie. Zal bekeken worden.

Onze bijkomende opmerkingen: We hebben een paar jaar geleden al gevraagd om de ‘Rechten van de burger’ op de website Peer te zetten.

Toen wierp een schepen op dat er niet met de burger gecommuniceerd word met decretale , ambtelijke taal. We hebben "rechten van de burger" dan op onze site N-VA Peer gezet.

Als de burger goed oplet en echt bij de pinken is, kan hij bij de betreffende artikelen meer vinden onder ‘documentatie’. Hij komt dan terecht bij een uitreksel uit de notulen gemeenteraad. Geen ambtelijke taal?

3. Klachtenbehandeling

De N-VA fractie vraagt:

Onder de hoofding ‘Klachtenbehandeling ‘ op de website van de stad vind men terug hoe de klachtenbehandeling verloopt. Elk jaar krijgt ook de gemeenteraad een rapport over de behandelde klachten. In 2013,2014 en 2015 was er geen rapport. Hoe zit het er mee?

De burgemeester : Wordt bekeken, misschien zijn er geen klachten geweest.

4. Notulen (verslagen) van het college van burgemeester en schepenen.

Door N-VA Peer en Appel werden vragen gesteld over de invulling door de gemeente van dit aspect van openbaarheid van bestuur.

Een enquete door HLN beoordeelde Peer met een 2 op 10 voor het openbaar maken van deze notulen.

Besluit uit het debat:

Elke burger kan inzage krijgen in de delen van de notulen die openbaar zijn. Men richt zich tot de gemeentesecretaris of de dienst. Persoonsgebonden delen van de notulen worden niet gegeven.

Antwoord op de vraag van de N-VA fractie om het gedeelte van de notulen dat openbaar is op de website te zetten: het verslag is te omvangrijk, te veel werk, dus te kostelijk  om de persoonsgebonden delen uit het verslag te halen, verslag wordt dan onleesbaar, er is wel wat anders te doen.

Bijkomende opmerking:

Als we ‘Verslag college burgemeester en schepenen’ googlen, zien we dat heel wat steden en gemeente er geen probleem mee hebben de verslagen op hun website te zetten. Een zeer belangrijk facet voor het Peers beleid was de inzet op digitalisering ( 1 mln euro gebutgetteerd).  Ontbreekt het in Peer misschien wat aan bestuurskracht . De verslagen op de website stellen de burger in staat om het beleid beter te volgen. Kennis maakt macht, moet ze  in Peer bij de machthebber blijven? 

5. Dossier Peerderbaan

N-VA Peer stelt de vraag hoever het dossier staat. Als het aangepast terugkomt van Wegen en verkeer wordt het teruggekoppeld naar de inwoners van Wijchmaal?

Antwoord: het is nog bij wegen en verkeer en zal teruggekoppeld worden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is