U bent hier
Verslag gemeenteraad februari 2016
1. De jaarrekening 2014 werd op 5 januari 2016 goedgekeurd door de Gouverneur.
2. Volgende straten worden dit jaar voor onderhoud opgenomen: Achterstraat, Bosschel, Bovenstestraat, Dieweg, Gehucht, Heuvelstraat, Kleine Heuvelstraat, Knaapstraat, Reppelerweg en Weyerstraat. Dit varieert van het enkel uitvoeren van plaatselijke herstellingen tot het plaatsen van een nieuwe asfaltverharding. Ook wordt de nodige aandacht geschonken aan de afwatering en kantopsluiting van de rijweg. Kostprijs 711.214,80 euro, subsidie provincie Limburg van 37.964,81 euro.
N-VA Peer werd bij huisbezoeken van de bewoners in enkele van deze straten door hen geïnformeerd over de veiligheid en de staat van de straat. De informatie werd na het bezoek aan de straat overgemaakt aan het stadsbestuur (dit was zo ook voor de Achterstraat).
Door een GR lid van Appel werd gesteld het eerste gedeelte van de Achterstraat te behandelen als een industrieweg.
Het onderhoud van de Reppelerweg werd door N-VA Peer al gebracht en vermeld in artikel ‘Goed om weten’ in ons HAH blad 2014-4 december.
Vraag door de N-VA Fractie op de gemeenteraad.
De levensduur van een straat is recht evenredig met de verkeersintensiteit. Met betrekking tot de Achterstraat die we een aantal weken geleden bezochten, kregen we de melding dat de straat veelvuldig gebruikt wordt als sluikroute naar Helchteren.
Onze vraag is dan ook of er gelijktijdig met het onderhoud maatregelen genomen kunnen worden om het sluikverkeer te verminderen. Dit is in ieder geval belangrijk voor de levensduur van de weg, alsook voor de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruikers (fietsroutenetwerk).
3. Het budget Interlokale Vereniging Resterheide 2016 ( 22.870 euro ) wordt goedgekeurd.
4. Het subsidiereglement ‘Behoud van waardevolle bomen wordt goedgekeurd. Het treedt in werking vanaf 1 januari 2016. Bomen die als waardevol zijn opgenomen in de inventaris van de ‘Kleine Landschapselementen’ mogen niet gekapt worden zonder vergunning. Voor de bomen die op minder dan 15 m van een woning of bedrijfsgebouw staan kan de eigenaar een subsidie voor advies en verzorging door een onafhankelijk gediplomeerde boomverzorger aanvragen. De subsidie voor het advies bedraagt 100% van de kostprijs met een maximum van 150 euro. De subsidie voor de onderhoudswerken bedraagt 25% van de kostprijs met een maximum van 150 euro.
Het is niet duidelijk over hoeveel bomen het kan gaan.
Wat gebeurt er als een kapvergunning gevraagd wordt?
5. De lastvoorwaarden en wijze van gunning voor de aanleg riolering en wegenis woongebied Eilandsvelden wordt goedgekeurd. De Eilandsweg wordt verlengd en sluit aan op het bestaand kruispunt van de Smeetshofweg. De verhoogde kruispunten aan Panhovenstraat-Broekkantstraat en Smeetshofweg-Eilandsweg-Broekkantstraat worden hersteld in asfalt. Infrax zal overgaan tot de aanleg van gescheiden riolering. Van de totale kostprijs 818.525,62 euro is 243.196,10 euro ten laste is van de Stad.
Waarom sleepte dit dossier meer dan 20 jaar aan?
Volgens de schepen door de onteigening en planning van de rioleringswerken door Infrax (subsidies)
Antwoord op de opmerking dat hetzelfde gebeurt voor Uitbreiding Laarderheide: er is binnenkort een oplossing.
Over dit dossier hebben we bericht op deze site, artikel van 3 dec 2014 ‘Industriezone Laarderheide wordt uitgebreid’
6. De overeenkomst voor de grondaankoop en het wegtrace voor de aanleg van een verbindingsweg tussen de Smeetshofweg en Eilandsweg in Grote-Brogel wordt goedgekeurd.
7. Het agendapunt ‘Verkoop wegoverschotten gelegen Bocholterweg 34 en 36 in Grote-Brogel’ werd verplaatst naar de volgende gemeenteraad.
Reden volgens de burgemeester: er dienen nog wat juridische aspecten getoetst te worden.
Was de zaak dan niet volgens de regels?
8. Toelating tot verhuur van een gedeelte van industrieel pand gelegen Ambachtslaan 1049, KMO Panhoven, eigenaar Pyrus nv wordt goedgekeurd.
Vragen gesteld na de agendapunten
Fractie Appel stelde een aantal vragen, ze werden beantwoord door de betreffende schepen.
De vakantiebeurs is weggevallen wegens te oudbollig en er wordt gedacht over aanpassingen.
Probleem verkeersveiligheid Tuinwijk is gekend.
Het stort in Wijchmaal wordt medio 2016 opgeruimd.
Vraag door N-VA Peer over de verontreiniging Tichelhovensheike
N-VA Peer bezocht een tijd geleden de Acacialaan in Wijchmaal. Een bewoner sprak ons aan over de bodemvervuiling daar, afkomstig van de non- Ferro industrie in Reppel.
De milieudienst van de stad informeerde ons dat OVAM op de hoogte is, en dat er al een oriënterend bodemonderzoek was gebeurd, waarbij wel degelijk zware verontreiniging werd aangetoond.
OVAM heeft destijds geen verder initiatief genomen omdat de site te klein zou zijn. In oktober 2015 is de wetgeving over woonzonebeleid veranderd en dit kan een bepalende factor zijn in de verdere vooruitgang van dit dossier.
Onze vragen
Wat is de vooruitgang in dit dossier?
Wanneer worden de betrokken eigenaars ingelicht?
De schepen bevestigde de gebrachte informatie. OVAM zal de verontreiniging aanpakken.
Bijkomende opmerkingen:
De eerste vaststellingen van vervuiling dateren van 1996!
Waarom moet dit zo lang duren eer er enige actie wordt ondernomen?
De sanering op privé eigendom zal ten laste zijn van OVAM, voor openbaar domein is er geen uitsluitsel.
Vraag door N-VA Peer over fusie van gemeenten.
Tijdens zijn toespraak op de nieuwjaarsreceptie voor het personeel van de stad Peer vermeldde de stadssecretaris zeer terloops het onderwerp gemeentefusies. Op zich vinden we dat een zeer interessante gedachte. We weten dat de vorige en huidige Vlaamse regering vrijwillige fusies wil stimuleren.
Allerhande maatregelen en acties werden opgezet om dit verder te concretiseren. Zo was er de mogelijkheid voor de gemeenten om zich te laten screenen door een adviesbureau.
30 Vlaamse gemeenten toonden hiervoor interesse en 19 gemeenten kregen groen licht om een evaluatie te laten opmaken. Twee ervan zijn buurgemeenten van Peer, Neerpelt en Meeuwen-Gruitrode.
Deze screening is bedoeld als een eerste concrete stap naar een mogelijke vrijwillige fusie.
Aan die vrijwillige fusie heeft de Vlaamse regering een aantal interessante voorwaarden gekoppeld, waaronder een overname van schuld van € 500 per inwoner. Voor Peer zou dit een schuldvermindering van € 8.000.000.
De gemeenten die nu op de kar willen springen, moeten dit laten weten voor 31 december 2016, einde dit jaar dus.
Onze vragen: overweegt deze meerderheid om met een buurgemeente te fusioneren? Wat is het standpunt?
Repliek van de burgemeester.
1 Het zou kostelijk kunnen zijn.
2 Het moet gedragen zijn door de bevolking.
3 Er moet een tweede gemeente akkoord zijn.
4 Het betreft een evaluatie van de bestuurskracht.
5 Het beleid ziet meer in samenwerkingsverbanden.
N-VA Peer geeft commentaar op deze antwoorden
1 Dat moet zeker nagagaan worden, maar het brengt in ieder geval onmiddellijk 8.000.000 euro op.
Als het op termijn niets opbrengt in bestuurskracht en er geen andere voordelen zijn, waarom was er destijds de fusie van de deelgemeenten met Peer? Waarom is er de integratie OCMW/Stad (kostprijs: 924.000 euro)?
Waarom zijn brandweer en politie samengevoegd?
2 Nogal wiedes, maar de mening moet gevraagd worden na een voorlichting en correcte informatie.
3 Natuurlijk, anders is er geen fusie.
4 De evaluatie door een extern bureau gaat verder en is gericht op een mogelijke fusie.
5 Samenwerkingsverbanden zijn minder democratisch en transparant dan fusies.
Onze conclusie uit de antwoorden: Er komt geen vrijwillige fusie.
De gemeenten gaan meer bevoegdheden krijgen, is er genoeg bestuurskracht zonder fusie?
Er werd door Peer zelfs geen evaluatie gevraagd.
Is dan toch de politieke factor doorslaggevend?
Is het omdat het beleid er geen baat bij heeft?
Is er druk van boven om niet in te gaan op de oproep( van N-VA minister)
De N-VA Fractie brengt een aantal hete hangijzers onder de aandacht.
Op een weliswaar ludieke manier in een voorgelezen en overhandigde Nieuwjaarsbrief ( zie artikel ‘Nieuwjaarsbrief 2016 aan burgemeester en schepenen’ op deze site)