Verslag gemeenteraad van 6 juli 2016

Op 5 augustus 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Gemeenteraad
  1.  De notulen gemeenteraad 8 juni 2016 worden goedgekeurd.
  2.  Raf Nelis, raadslid voor CD&V, wordt voorgedragen als lid van het College van Burgemeester en Schepenen
    Dit in opvolging van Harry Broekx. Hij legt de eed af in handen van de burgemeester.
  3.  Kennisgeving:
    De Gouverneur heeft het besluit van de Gemeenteraad van 21 december 2015 betreffende de gemeentelijke dotatie voor de politiebegroting goedgekeurd.
  4.  De aanvullende reglementeringen aan het gemeentelijk verkeersreglement worden goedgekeurd.
     Het betreft de signalisatie scholencampus Peer.
     Er zijn overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden voorzien.
     Wat voor de Deusterstraat niet beslist kon worden, kan hier wel. De markeringen verhogen dan toch de veiligheid.
  5.  Overdracht aandelen kredietmaatschappij Onesto aan cvba Landwaarts.
     Landwaarts biedt 24.541,66 euro voor de aandelen van de stad en OCMW Peer.
    N-VA Peer onthoudt zich.
    De actuele waarde van de aandelen is niet vermeld.
  6. Aankoop vast nummerplaatherkenningssysteem voor trajectcontrole op de fietsstraat.
    De kostprijs wordt geraamd op 111.188,90 euro (incl. BTW). Een cofinanciering wordt aangevraagd bij het Agentschap Wegen en Verkeer.
    N-VA Peer stemt tegen.
    De aangehaalde argumenten zijn dezelfde als deze vermeld in het artikel op deze website: ‘ N-VA Peer vindt de trajectcontrole zoals overwogen voor de fietsstraat absurd.’
    Of de subsidie er zal komen is nog de vraag.
  7. Overeenkomst betreffende industriegrond gelegen RUP Bokt.
    De eigenaar van een aantal gronden binnen het projectgebied wenst zijn gronden zelf te ontwikkelen, maar participeert wel in de ontwikkeling van de industriezone. Het ontwerpbureau heeft deze kosten bepaald op 186.234 euro (excl. BTW).
    Goedgekeurd.
  8. Grondafstand langs de Boshoeve in Grote-Brogel
    De ontwerpovereenkomst en wegtracé worden goedgekeurd.
  9. Grondafstand langs de Monsstraat in Peer.
    De ontwerpovereenkomst en wegtracé worden goedgekeurd.
  10. De jaarrekeningen 2015 AGB Stadsontwikkeling Peer worden goedgekeurd.
  11. Jaarrekening 2015 van het OCMW.
    Het boekjaar 2015 sluit af met een budgettair resultaat van + 461.966 euro. Het gecumuleerde budgettaire resultaat wordt hiermee op 31 december 2015 op 2.325.258 euro gebracht, waarvan 494.297 euro bestemde gelden zijn.
    Goedgekeurd.
  12. Jaarrekening 2015 van de stad Peer.
    Het Stadsbestuur realiseerde in 2015 exploitatie-ontvangsten voor 19.842.767 euro en stelde hier 16.048.700 euro exploitatie-uitgaven tegenover, wat resulteert in een exploitatieresultaat van + 3.794.067 euro. Daarnaast financierde het Stadsbestuur 2.927.232 euro investeringen. Hiertegenover werden 975.272 euro aan verkopen van patrimonium en subsidies geregistreerd, waardoor het investeringsresultaat op -1.951.960 euro sluit. De andere uitgaven en ontvangsten salderen op -1.214.940 euro. Hierin zijn o.a. de aflossingen van de leningen voor 1.584.150 euro en de terugvordering van toegestane leningen voor 409.210 euro opgenomen. Hierdoor sluit het boekjaar 2015 met een budgettair resultaat van +627.168 euro. Het gecumuleerde budgettaire resultaat wordt hiermee op 31 december 2015 op 7.679.185 euro gebracht, waarvan 1.277.916 euro bestemde gelden zijn.
    N-VA Peer onthoudt zich.
    We vermelden dat er uitgaven van 2015 naar 2016 gaan. In 2016 is er een lening van € 7.000.000 voorzien.

Vragen

1. N-VA Peer meldt dat er speeltuigen op de Breugelhoeve zijn die mits kleine aanpassingen veiliger kunnen en toegankelijk gemakt voor kinderen met een beperking.
  2. Er is noch steeds geen feedback van de gemaakte opmerkingen en vragen gebracht op de gemeenteraad. Daarop wordt antwoord gegeven op volgende.
    a. Jeugdcentrum.
    De burgemeester brengt argumenten voor de keuze van de locatie van het jeugdcentrum in het politiegebouw op de markt.
    De politie komt in een apart gebouw bij het Poorthuis.
    De site leent zich voor een geïsoleerde ruimte ondergronds.
    Jeugd in centrum is kernversterkend.
    Er is sociale controle.
    Het gebouw zal intact blijven.
    b. De uitbating van de cafetaria nieuwe sporthal zal gebeuren door de sportverenigingen.
  3. Betalingsachterstallen skipiste voor gebruik parking.
    De schaatsbaan compenseerde het gebruik van de parking. Actueel is er een opschorting van het gebruik van de schaatsbaan (elektriciteitsprobleem).
  4. Mogelijk asbest in Agnetendal?
    Indien er asbest aanwezig is zal een aanpakplan opgemaakt worden.
  5. Indien er in de toekomst nog herstellingen gebeuren zoals nu aan de baan Linde (zeer kort op elkaar) zouden er verkeerslichten moeten geplaatst worden.