Paramotoren boven Peer of toch niet.

Op 13 november 2014, over deze onderwerpen: Paramotoren & ULM

Een inwoner van Peer wil een permanent terrein voor paramotoren inrichten. Hij heeft daarvoor een advies van de gemeente nodig om bij te voegen aan het dossier in te dienen bij het Directoraat Generaal van de Luchtvaart.

Aan de gemeenteraad werd op 12 november 2014 een driepartijen overeenkomst  tussen de paramotorenclub Siberie ( 10 leden), de vliegbasis Kleine Brogel en de gemeente Peer voorgelegd ter keuring. Die overeenkomst zou volgens het beleid nodig zijn om het vliegen met paramotoren in Peer veilig te doen verlopen.

Het Koninklijk Besluit van 10 juni 2014regelt wettelijk alles betreffende paramotoren.

Art 36,5° is duidelijk: het terrein mag niet binnen een CTR*liggen. Wanneer het voorziene terrein in de CTR van de Vliegbasis Kleine Brogel ligt, kan er dus geen terrein zijn, een overeenkomst verandert daar niets aan.

Art 43 regelt ook welke bewegingen (vliegen) verboden zijn. Mits voorafgaandelijk toegestaan  door de bevoegde luchtvaartdienst mag er in het CTR ( hier van de Basis KB) gevlogen worden.

Het is aan de Club en de Luchtvaartdienst (Vliegbasis) om dat te regelen. Bestuurders van Paramotoren moeten weten wat mag en niet mag, zoals wij als burgers ook de wet moeten kennen.

N-VA Peer stelt vast: na het ULM vliegveld en het politiereglement paramotoren, gaat het beleid opnieuw de mist in.

Het KB regelt wettelijk alles. Een overeenkomst  waarbij de gemeente betrokken is, is totaal overbodig. De gemeente heeft alleen advies uit te brengen betreffende het terrein. Wij vragen ons af of men weet wat het advies inhoudt en of  er wel voldoende controle is.

Een overeenkomst betreffende het vliegen in de CTR van KB moet tussen de aanvrager en de Basis geregeld worden. De gemeente moet daar niet in tussenkomen.

De gemeente kan om de veiligheid van de Perenaars te beschermen wel  voor alle duidelijkheid aan de betrokken paramotoren clubs  overmaken welke de zones ( o.a. woonzones) in Peer zijn waarboven volgens het KB niet mag gevlogen worden.

* CTR: Control Region of gebied rond de luchthaven waar het luchtverkeer door de luchtverkeersleiding beheerd wordt.