Agendapunt N-VA Peer: Gratis lidmaatschap bibliotheek voor nieuwkomers

Op 12 juni 2013, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Gemeenteraad

Toelichting:

De stad Peer kan een welkomstpakket voor nieuwe inwoners voorzien. Dit bevat dingen zoals een stratenplan, infobrochures, streekproducten, enz.

Alsook een onderdeel van dit welkomstpakket,  is nieuwe inwoners een jaar gratis lidmaatschapte bezorgen voor de bibliotheek. Een maatregel die het stadsbestuur bijna niets kost en die de nieuwkomers een duwtje in de goede richting geeft.

Het lidmaatschaap van de bibliotheek  is zeer goedkoop. (voor personen jonger dan 18 jaar is het gratis, vanaf 18 jaar is het 5 euro per jaar) Deze maatregel is dan ook in de eerste plaats symbolisch bedoeld en niet om nieuwe inwoners geld te besparen. De drempel om een eerste bezoek te brengen aan zijn nieuwe bibliotheek/cultuurcentrum verlaagt en de kans is groot dat degene die op het aanbod ingaat, een trouwe BICC-bezoeker wordt.

Overwegende dat:

Een gratis jaarabonnement voor nieuwkomers drempelverlagend werkt om een eerste bezoek te brengen aan de bibliotheek.
De kans groot is dat diegene die op het aanbod ingaat, een trouwe bibliotheek/cultuurcentrum-bezoeker wordt.

Voorstel van beslissing:

De gemeenteraad:
Hecht haar principiële goedkeuring aan het voorstel om nieuwkomers een gratis jaarabonnement voor de bibliotheek aan te bieden.

Concreet kan men in een welkomstpakket een uitnodiging voorzien, waarmee nieuwkomers naar de bibliotheek kunnen gaan om alle formaliteiten in orde te brengen.