N-VA pleit voor behandeling snelheidsboetes op grondgebied van Peer via GAS 5 - "Zo kunnen we de inkomsten ook zelf investeren in onze eigen verkeersveiligheid"

Op 27 oktober 2022

Voor de realisatie van het project Vision Zero, het project waarmee overheden het aantal verkeersslachtoffers tot nul willen herleiden tegen 2050, zet de Vlaamse Regering onder meer sterk in op handhaving. In het Vlaamse regeerakkoord werd de mogelijkheid voor lokale besturen opgenomen om onder bepaalde voorwaarden GAS-boetes uit te schrijven voor kleine verkeersovertredingen (GAS: gemeentelijke administratieve sanctie).

Die ambitie werd verwezenlijkt op 1 februari 2021, want vanaf die datum kunnen lokale besturen in Vlaanderen beperkte snelheidsovertredingen op wegen waar een maximumsnelheid van 30 of 50 km/uur geldt, bestraffen met een GAS- boete.

Op die manier krijgen de lokale besturen een stuk meer autonomie om het verkeersveiligheidsbeleid op hun grondgebied uit te stippelen en gerichter te handhaven. Het grote voordeel voor de steden en gemeenten is dat ze zelf de inkomsten van de overtredingen ontvangen. De lokale besturen kunnen die opbrengsten op hun beurt dan weer investeren in de lokale verkeersveiligheid.

Peer

De N-VA fractie pleitte in een toegevoegd agendapunt op de gemeenteraad dat de stad de regelgeving van GAS 5 toepast.

De burgemeester reageerde dat binnen de politiezone verschillende opties worden bekeken.

Een derde van de Limburgse gemeenten neemt die beperkte snelheidsovertredingen vandaag al zelf in handen, al dan niet met een private partner.