'Tunnelvisie' in Peerse politieke cultuur

Op 17 december 2021

Op de gemeenteraad van december debatteren de politieke partijen traditiegetrouw over het meerjarenplan. In dat plan staan alle krachtlijnen, plannen en investeringen voor de komende jaren. N-VA Peer klaagde de tunnelvisie van het schepencollege aan. Daarnaast nam de N-VA het gebrek aan een volwaardig dierenwelzijnsbeleid op de korrel.

N-VA Peer: “Kies voor samenwerking in plaats van tunnelvisie”

“De aanpak van de dossiers van het jongerencentrum De Bak en de veiligere en aangenamere fietsverbinding tussen Peer en Helchteren zijn twee voorbeelden van de tunnelvisie waar het schepencollege aan lijdt”, zegt fractievoorzitter Wesley Kolen. “Erg jammer, want beide dossiers zijn tegelijkertijd twee mooie en belangrijke projecten.”

Wat ging er mis in beide dossiers?

• Jongerencentrum De Bak: Toen er op de bouwwerf van jongerencentrum De Bak bij graafwerkzaamheden vervuild grondwater aan het licht kwam, besliste het schepencollege om een zuiveringsinstallatie te laten plaatsen. Die installatie zou het grondwater zuiveren vanaf de voormalige Agnetendalsite. Maar ook daar ging het opnieuw mis. Want mogelijks is er een link tussen de zuiveringsinstallatie enerzijds en het verzakken van het wegdek op de Zuidervest anderzijds. Door die verzakking werd een deel van de Zuidervest begin augustus afgesloten, met maandenlange hinder én zelfs mogelijks schade voor omwonenden tot gevolg.

• Fietsverbinding tussen Peer en Helchteren: In dit dossier ontstond er veel consternatie na de aankondiging dat de stad een tractorsluis wilde plaatsen in de omgeving van de Helchterensedijk. Onder druk van bezwaren van omwonenden en een petitie moest het schepencollege de definitieve beslissing en plaatsing van de tractorsluis uitstellen.

“Had het schepencollege in beide dossiers van in het begin voldoende opengestaan voor de input en opmerkingen van omwonenden en de oppositie, dan had men veel onheil kunnen voorkomen”, vervolgt Wesley Kolen. “Nu worden twee prachtige projecten ondergesneeuwd door alle problemen als gevolg van de tunnelvisie van het schepencollege. We roepen het college daarom op om in de toekomst vaker te kiezen voor een model van samenwerking, zoals dat ook gebeurde voor de coronaherstelplannen. Die plannen kwamen tot stand na een brede samenwerking van alle politieke partijen, de gemeentediensten, het middenveld en heel wat Perenaars. Dat zorgde voor een breed draagvlak en een mooi eindresultaat.”

Dierenwelzijnsbeleid is lege doos
N-VA Peer klaagde ook het gebrek aan een volwaardig dierenwelzijnsbeleid aan. Peer heeft sinds deze bestuursperiode eindelijk een schepen voor Dierenwelzijn. Maar daar staan amper tot geen concrete beleidsdaden tegenover. “Het schepencollege nam op de gemeenteraad meer dan 1,5 uur de tijd om het meerjarenplan toe te lichten”, zegt gemeenteraadslid Davy Put. “Het woord ‘dierenwelzijn’ viel wel geteld nul keer. Dat zegt veel over het belang dat dit schepencollege aan dierenwelzijn hecht. Nochtans was dierenwelzijn ook dit jaar brandend actueel. Denk maar aan het wolvendossier en de problematiek van uitpuilende dierenasielen als gevolg van de eerste coronalockdown." N-VA Peer roept het schepencollege op dringend in actie te schieten en veel meer te doen op het vlak van dierenwelzijn dan nu het geval is.