Verslag gemeenteraad van november 2016

Op 11 november 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Gemeenteraad

1. Keuring notulen gemeenteraad 12 oktober 2016.

Het verslag van de gemeenteraad van 12 oktober 2016 wordt goedgekeurd.

2. Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: signalisatie fietsstraat Peer-centrum. Keuring.

In het centrum van Peer wordt de laatste hand gelegd aan de fietsstraat. Om het verkeer in goede banen te leiden, dient er wegsignalisatie aangebracht te worden. Het plaatsen van o.m. enkele verkeersborden wordt aan de gemeenteraad ter stemming voorgelegd.

Hierop wordt het agendapunt goedgekeurd.

3. Dotatie 2017 aan de hulpverleningszone Noord-Limburg. Keuring.

In zitting van 21 oktober 2016 heeft de Zoneraad van de Hulpverleningszone Noord-Limburg haar budget 2017 goedgekeurd. Dit betekent voor de Stad Peer in 2017 een dotatie van 538.133,94 euro op de exploitatie en een bedrag van 181.833,10 euro inzake de investeringen. Wat de exploitatie betreft wordt ook nog de afrekening van 2014 ingebracht. Dat leidt uiteindelijk tot een totaal exploitatiebedrag van 571.000,00 euro. Volgens de bevoegde schepen ligt zowel het exploitatie- als het investeringsbedrag lager dan aanvankelijk voorzien. Dat heeft te maken met het feit dat men inmiddels een beter zicht heeft op het exploitatiebedrag. Voorheen werd het bedrag ruimer ingeschat. De reden voor het lagere investeringsbedrag heeft dan weer te maken met het gegeven dat er minder geïnvesteerd wordt dan voorheen voorzien was.

Het agendapunt wordt goedgekeurd.

4. Aankoop perceeltje industriegrond op de hoek van Industrieweg en Populierenstraat voor de aanleg van nutsleidingen. Keuring.

Om de aanleg van nutsleidingen in RUP Bokt mogelijk te maken, is het wenselijk om een klein perceeltje industriegrond met een oppervlakte 5 m² aan te kopen. Dit perceeltje is gelegen op de hoek van de Industrieweg en Populierenstraat. De kostprijs voor deze grondverwerving bedraagt 250 euro en de aankoop wordt gerealiseerd via een onderhandse overeenkomst.

De gemeenteraad keurt de aankoop goed.

5 t.e.m. 14 Een reeks vaststellingen van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering van opdrachthoudende verenigingen, intergemeentelijke verenigingen, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, intercommunale verenigingen en dienstverlenende verenigingen.

Inter-Media: Bram Geerits

Nolimpark: Dirk Colaers

Cipal: Sigird Cornelissen

Hulp aan Gehandicapten in Limburg: Lieve Broekx

Inter-Energa: Bram Geerits

Infrax Limburg: Rudi Vanhees

Inter-Aqua: Bram Geerits

VitaS: Steven Matheï

Limburg.net: Roger Vanhove

Pontes: Rudi Vanhees

De agendapunten worden goedgekeurd

15. EVA Breugelhoeve vzw

a) Agenda algemene vergadering van 15 december 2016. Kennisneming.
b) Voordracht bestuurder voor Raad van Bestuur.

Op 29-09-2016 heeft Suzy Paesen, lid van de Raad van Bestuur, vrijwillig en vroegtijdig haar ontslag gegeven. Zij wordt opgevolgd door Theo Kuppens. Er wordt kennisgenomen van de agenda.

De gemeenteraad keurt de voordracht goed.

16. Vaststellen van de compensatiedagen voor 2017.

In 2017 zijn er twee feestdagen die in het weekend vallen en die dus op een ander moment kunnen opgenomen worden. Het gaat om Wapenstilstand en Nieuwjaar. Conform de voorbije jaren wordt er voorgesteld om het compensatieverlof voor deze feestdagen toe te voegen aan het jaarlijks verlof van iedere individuele medewerker.

Het punt wordt goedgekeurd.

17. Vragenronden

Vanuit de N-VA-fractie werden twee vragen gesteld.

Jessica De Wit vroeg allereerst de cijfers op inzake sluikstorten. In het bijzonder gaat het om de cijfers vóór de komst van Limburg.net en ná de komst van Limburg.net.

Wouter Van Elsacker ging vervolgens verder in op de kwestie rondom de zebrapaden in Wijchmaal. Die zijn inmiddels aangebracht. Op de vraag naar de stand van zaken inzake de rest van dit dossier, wist de burgemeester de gemeenteraad mede te delen dat het schepencollege inmiddels een aantal voorstellen van het Agentschap Wegen en Verkeer ontvangen heeft. Men is die voorstellen op dit moment aan het bestuderen.

Tot slot werd vanuit de N-VA-fractie te kennen gegeven dat het schepencollege in onze ogen het nieuws rondom het toekennen van de bouwvergunning voor de uitbreiding van de skipiste in de eerste plaats had moeten communiceren met de inwoners van de buurt rondom de piste. Zij moesten het nieuws nu immers vernemen via de krant.