Erfgoedminister Diependaele beschermt twee monumentale bomen in Peer.

Op 10 augustus 2021, over deze onderwerpen: Avelgem raar maar waar ... oordeel zelf, Begijnendijk-Betekom

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele beschermt een gekandelaarde winterlinde en een zomereik in Peer voorlopig als monument. “In Peer staan twee oude bomen die uitzonderlijk zijn door hun omvang en geschiedenis”, vertelt minister Diependaele. “De beide bomen in Peer zijn voormalige schermbomen, die twee - ondertussen verdwenen - hoeves van schaduw en beschutting voorzagen. De bomen behoren tot de omvangrijkste exemplaren van hun soort in Vlaanderen. Ik ben dan ook blij dat met deze bescherming deze bomen extra aandacht en zorg krijgen zodat ze zo lang als mogelijk bewaard blijven.”

De gekandelaarde winterlinde in Peer is beeldbepalend in het centrum van het kerkdorp Linde, en als schermbeplanting een relict van een site met langgestrekte hoeve. Door zijn uitzonderlijke omvang met stamomtrek van circa zes meter is het één van de dikste en mogelijk oudste linden van Limburg.

De zomereik in Peer (Grote Brogel) is beeldbepalend langs de Laarderweg, en net als de gekandelaarde winterlinde een relict van een site met langgestrekte hoeve. De zomereik is één van de dikste en mogelijk oudste eiken van Limburg.

Procedure

Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen de negen maanden beslist de Vlaamse minister van Onroerend Erfgoed over een definitieve bescherming.

Foto’s en meer informatie

Gekandelaarde winterlinde (Peer)

Schermboom met boomkapel (Peer)